Melden van een schade

Mocht er iets kapot zijn of niet meer werken kan je dit altijd melden via een reparatieverzoek in de app Prop.az. Tijdens het onboarden heb je deze als het goed is geïnstalleerd op je telefoon. Mocht je de app niet meer hebben, kan je altijd inloggen via deze link. Houdt er rekening mee dan de zogenoemde kleine reparaties en nieuwe sleutel voor eigen kosten zijn. Deze staan in het contract doorgaans onder kopje 7:

  • Het gebruikelijke onderhoud van en kleine reparaties aan hang- en sluitwerk, schakelaar en contractdozen;
  • Het vervangen van defecte lampen, schakelaars en stopcontacten;
  • Het onderhoud van de waterkranen;
  • Het ontstoppen van de wastafel, gootsteen en toilet;
  • Het onderhouden van de in bruikleen zijde apparatuur;
  • Een en andere tenzij deze werkzaamheden noodzakelijk zijn geworden door handelen of nalaten van de huurder.

Schade aan je inboedel

Wanneer je door wat voor reden schade ervaart aan je inboedel is dat altijd vervelend! En willen we als beheerder graag helpen. Het kan zijn dat het je eigen inboedel is, of niet je eigen bij gemeubileerd huren. In de algemene bepalingen van de ROZ, welke je hebt ontvangen bij het tekeningen van het contract, wordt schade en aansprakelijkheid behandeld onder kopje 13.

Eigen inboedel

In het geval van eigen inboedel valt de schade (bijna) altijd onder de inboedel verzekering. Mocht je die niet hebben, draag je de kosten dus zelf. Let wel op, ook bij een verzekering geldt er vaak een eigen risico. Ook bij lekkage en/of brand valt de schade onder de inboedel verzekering. Alleen bij grove nalatigheid is de schade bij derden.

Gemeubileerd huren

In het geval van gemeubileerd huren ben je als huurder verantwoordelijk voor de inboedel alsof het je eigen spullen zijn. Daarom zijn de zelfde voorwaarden van toepassing als bij “eigen inboedel”. Wel stellen we het op prijs als je het zo snel mogelijk laat weten, mocht er iets kapot gaan.

Kosten naast de huur

Als huurder wil je graag weten welke kosten er allemaal op je af komen. Sommige kosten zijn optioneel, zoals verzekeringen.

Optionele kosten

Welke verzekeringen heb ik nodig als huurder? Vaak heb je een hoop meubels en andere spullen in de woning staan. In het geval van schade, bijvoorbeeld door diefstal, lekkage of brand, zijn jouw spullen dan verzekerd voor schade. Let hierbij wel op de voorwaarden van jou verzekering. De pandeigenaar is bij lekkage en/of brand niet verantwoordelijk voor schade aan de inboedel.

Ook kan je ervoor kiezen om een schoonmaker je woning te laten schoonmaken. Vanuit RAB Housing helpen we je hier graag mee.

Verplichte kosten

Als je huurder/gebruiker van een pand wordt je voor diverse zaken aangeslagen. In de gemeente Utrecht is dat de uitvoerende instantie hiervoor de BGHU.

  • Afvalstoffenheffing
  • Rioolheffing gebruikersdeel
  • Watersysteemheffing

Service- en/of stookkosten

Wanneer je woning gebruikt maakt van (gedeelde) voorzieningen, brengen wij hier kosten voor in rekening. Deze zijn in twee te verdelen:

1) Voorschot verbruikskosten

Deze kosten worden afgerekend naar verbruik. Indien er geen tussenmeter beschikbaar is wordt er gebruik gemaakt van een verdeelsleutel. Voor het verwerken en faciliteren van de service worden er administratiekosten 5% in rekening gebracht.

2) Servicekosten

Deze kosten zijn voor de gedeelde voorzieningen en onderhoud hiervan. Denk aan schoonmaakkosten voor de gemeenschappelijke ruimtes, elektrakosten voor lampen de hal, of het onderhoud van een intercomsysteem. Ook de kosten voor de huismeester vallen hieronder. Alles wordt jaarlijkse afgerekend naar werkelijke kosten.

Ik wil huren, hoe kan dat?

Je kan een huurwoning bij ons huren door op de pagina van de huurwoning contact met ons op te nemen via het formulier op de website, of whatsapp. Wanneer wij uw contact verzoek hebben ontvangen ontvangt u een link naar Prop.az met het verzoek u aan te melden :

  1. Kopie legitimatie
  2. Werkgeversverklaring
  3. Huurderverklaring indien van toepassing

Wij zullen dan de gegevens bewaren zolang u huurder bent en/of tot verzoek van teruggave gegevens.

Daarna zal u worden uitgenodigd voor een bezichtiging van de betreffende woning. Daarna ontvangt u een concept huurcontract.

Wat is het minimale inkomen bij het huren van een woning?

Dit is afhankelijk van het type woning welke je bij ons wilt gaan huren en afhankelijk van je leeftijd. Houdt rekening met een bruto salaris van drie keer de huur.

Welke kosten komen er kijken bij het huren van een woning?

Wanneer je bij ons een woning komt huren betaal je de huur, servicekosten en het eventuele voorschot op GWL. Wanneer je binnen de minimale duur van het contract weer vertrekt worden er kosten in rekening gebracht.

Hoe werkt het met de borg?

Omdat onze woningen altijd goed onderhouden zijn, en we dit graag zo willen houden rekenen wij altijd 2 maanden borg. Dit leggen wij vast in het huurcontract. Wanneer je de woning weer verlaat vind het een eind inspectie plaats. Is alles in orde, dan krijg je de volledige borg binnen 14 dagen retour gestort.

Interesse? Stuur ons een bericht